اقتصادبازارکشاورزی و صنایع غذایی

استعلام پیامکی خرید تضمینی گندم میسر شد

به گزارش تولید آنلاین، امسال خرید تضمینی گندم اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهرماه در دیگر استان های کشور ادامه می یابد.
تاکنون نزدیک ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است.
پارسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال خریداری شد که با توجه به ذخایر سال ۱۳۹۵، همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
سال ۱۳۹۵ نیز خرید تضمینی ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال صورت گرفت.
در این پیوند، سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی در حال تکمیل است که به گفته رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، خریدهای تضمینی و توافقی محصولات راهبردی و ارایه خدمات در بخش کود، سم، تسهیلات و یارانه را سامان می دهد.
وزارت جهاد کشاورزی، «کریم احمدی» شمار گندمکاران کشور را حدود یک میلیون نفر برشمرد و تصریح کرد: اطلاعات بیش از ۹۰ درصد گندمکاران کشور در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده است.
احمدی اضافه کرد: امسال این روش خرید در مورد گندم در حال اجراست؛ به طوری که اطلاعات ثبت شده گندمکاران در این سامانه در قالب یک فایل در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار گرفته و خریدهای تضمینی بر اساس این اطلاعات که شامل مواردی همچون سطح زیر کشت، نوع فعالیت و پیش بینی تولید بهره بردار است، انجام می گیرد.
وی افزود: با این اطلاعات ما می دانیم کدام بهره بردار، چه محصولی را به چه میزان و در کدام استان، شهر و روستا تولید می کند و اطلاعات آنان توسط کدام کارشناس پهنه در سامانه ثبت شده است.
احمدی اعلام کرد برای تسهیل خرید تضمینی گندم و آگاهی گندمکاران از اطلاعات ثبت شده درباره محصول شان در سامانه، یک سامانه پیامکی راه اندازی کردیم و گندمکاران می توانند پیش از تحویل محصول به مراکز، کد ملی خود را به سامانه ۳۰۰۰۸۱۳۶۰۰ ارسال کنند و در صورت تغییر اطلاعات، برای اصلاح به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: اگر گندمکاری به مرکز خرید گندم مراجعه کرد و اطلاعات گندم تحویلی او با اطلاعات مراکز تحویل شرکت بازرگانی دولتی مغایرت داشت، آن مرکز، گندم را به طور موقت تحویل می گیرد و کشاورز باید برای اصلاح اطلاعات سامانه به مرکز جهاد کشاورزی محدوده خود مراجعه کند.
وی تصریح کرد: با توجه به تاثیر برخی عوامل خسارت زا در پیش بینی های تولید مزارع گندم، تفاهمی با شرکت بازرگانی دولتی ایران امضا شد که بر اساس آن، اطلاعات اصلاحی مزارع گندم به طور روزانه از ۵ صبح روز قبل به صورت سیستمی برای این شرکت ارسال می شود.

** ثبت اطلاعات سه میلیون و ۸۰۰ هزار بهره بردار
رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون اطلاعات سه میلیون و ۸۰۰ هزار بهره بردار در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده است.
احمدی افزود: این موارد، ۱۱ فعالیت کشاورزی و نزدیک به ۱۲۰ قلم اطلاعات کشاورزان را در بر می گیرد.

هشت هزار کارشناس پهنه های کشاورزی در ۱۳۰۰ مرکز جهاد کشاورزی وظیفه بررسی و ثبت اطلاعات در سامانه را بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: این اطلاعات ۲ بار در سال، یک بار هنگام کشت و یک بار در مرحله برداشت محصول به روز می شود و در مورد برخی محصولات مانند سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی، بازه زمانی به روز کردن اطلاعات کمتر شده و در سال به چهار نوبت می رسد.
هدف از راه اندازی سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی را حذف دلالان، کمک به تنظیم بازار، جلوگیری از سوء استفاده ها و سودجویی ها، کمک به برنامه ریزی برای خرید، جمع آوری، حمل و نقل و فروش محصولات کشاورزی است.
استفاده و تحلیل اطلاعات مندرج در این سامانه به برنامه ریزی تولید و اجرای الگوی کشت کمک بزرگی می کند.
بررسی میزان افزایش یا کاهش بهره وری و مقایسه آن با سال های قبل در هر مزرعه یا باغ، از مزیت های اطلاعات مندرج در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی است.
پارسال نیز خرید تضمینی ذرت بر اساس اطلاعات موجود در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی انجام شد و اطلاعات به صورت برخط در اختیار شرکت پشتبانی امور دام قرار گرفت و محصول هر بهره بردار پس از بررسی اطلاعات سامانه، تحویل گرفته می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا